4. Jak Indie vypadá a jakto že to funguje?

13. prosince 2013 v 20:19 | Jonáš
V den úplňku jsme se přesunuli na sever. Bylo příjemné opustit město, opustit zářící nápisy obchodů, barů a hotelů, které jsou (většinou) připravené a vyvinuté pro turisty. Jako obvykle, kolem trati jsme viděli slamy - tisíce lidí žijící v malých chatrčkách postavených z odpadků. Vždycky mě to donutí vnímat, jak divný je náš svět - jak si někteří lidé staví hodnotu na tom, že jsou známí, že je každý zná, milióny lidí touží po tom, aby vypadali lépe, jak si vyléčit komplex méněcennosti tím, že vypadají skvěle či vlastní něco úžasného, jak mohou některé firmy utratit obrovský obnos peněz za reklamu s takřka nahou slečnou, která pije slavnou to tmavou tekutinu z malé lahvičky, zatímco v ten samý moment miliardy lidí (kteří často žijí v horách těch malých lahviček) jsou vděčni za obyčejný kus igelitu, ze ktrého si mohou postavit přístřešek a kteří se modlí za to, aby měli zítra něco k jídlu. Indie je plná kontrastů. Obyvláště, když pozorujeme bezdomovecké přístřešky z luxusní klimatizované čácti vlaku s klimatizací, kde mezi sebou samotní Indové hovoří anglicky, aby se oddělili od těch "chudých".

Kolem slamů bývají průmyslové zóny a pak už jern pole, famry, pár stromů, ale většinou placatá země, plná zemědělských rodin, které pečují o ovoce, zeleninu, mléko a maso pro obří populaci Indie. Dřeva už moc není, tak topí sušeným kravským trusem se slámou, plácají z toho takové pěkné placičky, které zdobí celou Indii - všude kolem cest a a tratí, suší se tu hovna.

Dopravu v Indii už jsem mnohokárt popisov al - je to mystérium. Pokud řídíte, musíte se napojit na nějaký vyšší zdroj, abyste se stali součástní dopravní jednoty. V Indii nejsoujen dva směry - je jich občas více než osm. Nemůžete nic očekávat, pouze být v přítomnosti - meditovat. Občas je to strašlivě rychlé, náhle však musíte okamžitě zastavit - neptat se na důvod, nenadávat, jeom zareagovat v čas. Silniční doprava nejsou pouze dopravní prostředky, jsou to také zvířata - většinou krávy, a hodně chodců, kteří se zřitka kdy rozhlédnou, zkrátka jdou. Velmi důležité je troubení.Pokud chcete někomu něco sdělit, zatrupte. Troubení je tedy takřka nepřetržité, ale skutečně pomáhá dopravě zůstat v pohybu. Indové mají i pár dálnic, ale i tam jeodbré být připraven, že můžeme v protisměru potkat neosvětlený a totálně naložený traktor s cukrovou třtinou, případně obrovský a šíleně rychlý náklaďák Tata. Jeden muzikant mi posledně vysvětloval, že doprava v Indii se dá přirovnat improvizovanému zpěvu - pokud cítíš, že změníš tón, musíš to udělat ihned, protože pak už tam možná nebude místo. Kdo někdy byl v indii, ví, že většina vozidel je pomalovaná pestrými nápisy a symboly. A v kabině řidiče? Tam kde Evropani mají pověšený reklamní předmět jejich oblíbeného fotbalového klubu či značku piva, tam mají Indové Om, Shiva, Allah, Sikh signs, Ganesha, Buddha, Tara, His Holyness Dalailama...

Všechno funguje. Lidé musí být trpěliví, protože občas to funguje pomalu, ale pokud Vám nevadí špína, dá se říci, že je všechno funkční - vypadá to neuvěřitelně, ale všichni mají co jíst (dokonce i zvířatům vždy někdo kyydne něco na chodník), takřka všichni mají nějakou práci, všude vede železnice, většina ulic je pokryta sfaltem (pravda, ještě ji neumí pokrýt souvislou vrstvou, ale rok od roku se lepší), vláda nechává stavět nové mosty...Skutečnost je jasná - Indie je na tom ekonomicky velmi dobře, ale zdejší kultura tuto skutečnost zneviditelňuje, protoževšechno je plné odpadků, smradu, psů, špíny, budovy vypadají jako uprostřed procesu stavby, jiné zas působí tak staře, že by se dalo počítat, že se brzy rozpadnou. To je ale jen vizuální iluze. My se suneme do Amritsaru - svatého města Sikhů.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama